Körjournal 1957 Chevrolet

 
 
Det blev inte mycket kört med -57:an förra året, endast ca. 20 mil med en bensinförbrukning på 33 liter.
 
Efter 60 års brukande så börjar den bli lite insliten för det gick även åt 1 liter motorolja och lika mycket automatolja på den tiden.
 
Motorn har lite vevhuskompression så det är dax att gå igenom både den och PG-lådan som börjar slira när den stått stilla för länge och läckt olja.
 
Nu har jag en studentkörning inbokad i Maj månad så det var dax att ta fram bilen och få den att funka för att klara av denna körning.
 
Lådan tätades tillfälligt med Omega 917 och efter oljepåfyllning så började den funka som den skulle igen.
 
Ett annat problem var att originaldäcken börjar bli för dåliga för att åka på men detta löste jag genom att montera de nya Cragar SS fälgarna med nya Whitewallsradialer som satt på -55:an när jag köpte den.
 
Det blev skapligt snyggt med dessa på -57:an tycker jag.
 
Cragar SS har funnits sedan 1965 så tidsmässigt passar de ganska bra eftersom -57:an är ungefär i det skicket som en bil som brukats i åtta år brukar vara i.
 
 Efter framvagnssmjörning så var det läge för en provcruising som gick till Tommys Bil och Plåtservice i Hov och det var skoj att spana in vad han hade för projekt i garaget.
 
 Det bästa av allt var att Tommy erbjöd sig att hjälpa till med att renovera allt framför vindrutan på -57:an, laga rost i båda fram och innerskärmarna, lacka och snygga till motorrummet samt renovera både motorn och lådan.
 
Jag ska boka tid för detta så snart som budgeten tillåter.
 
 
( bild från the Hamb )
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0