Körjournal Chevrolet 1955

 
Vi började året med en 1949 Chevrolet Fleetline, en modell som jag verkligen gillade utseendet på men var mindre förtjust i det maskinella, det blev endast kört ca. 25 mil under de 2 ½ år jag hade den.
 
Det som jag saknade var en V8 med automatlåda framförallt och det fanns i -56:an som vi bytte till oss i början av året.
 
Den var en relativt välbevarad origialbil med 265:a och PG låda som gick som en klocka efter lite service.
 
Det som jag inte gillade med -56:an var att den, som de flesta Ötskustbilar , hade en del begynnande rostproblem och därför började jag leta efter en -55 eller -56 som kom ifrån Västkusten istället för det finns ju inget värre elände än att börja rota i gammal rost.
 
Det blev inte så många mil kört med -56:an heller innan jag hittade -55:an som kommer från Pico Rivera i Californien och som verkar ha gått där länge eftersom den är totalt rostfri, det konstiga är att den enligt vin-numret är byggd i Baltimore, Maryland men den första ägaren måste ha flyttat tidigt till CA.
 
Nu har det inte blivit så många mil med -55:an heller ännu men i det skicket som den är så är den definitivt en "keeper", det är svårt att hitta en 60 år gammal bil i bättre skick vad detgäller plåt / rost.
 
Det som har krånglat är risig tomgång, troligtvis så behöver förgasaren renoveras för det verkar som att tomgångsystemet inte fungerar som det ska och så finns det ett annat udda problem nämligen att tändkablarna ramlar bort nät man kör, det verkar som att man satt dit några kablar med dålig passform, tyvärr så sitter de så nära grenröret att jag drog på mig en mindre brännskada när de skulle sättas tillbaka.
 
En 60 år gammal bil är ett ständigt pågåeende projekt men som sagt det trevliga med denna -55:a är att vi slipper en massa rostlagning i alla fall.
 
 
 



 
 

RSS 2.0