Körjournal 1949 Chevrolet 2012-11-18

 

                                                                                                                                                                     
 
Jag brukar skynda långsamt med mina projekt och detta gäller även Fleetlinen.
 
Det som är planerat framöver är att borsta av hela botten och måla den med någon lämplig grundfärg plus svart body precis som vi gjorde på Forden för några år sedan, mer seriöst vore ju att lyfta av karossen från ramen, blästa, måla och renovera hela chassiet men det är för mycket jobb med det i nuläget plus att en avborstning och målning håller om man bara kör när det är fint väder och undviker blöta grusvägar.
 
En sak som är störande med 1949-54 Cheva är att de är lite väl höga i fjädringen därför har jag beställt en omgång tretums sänkningsblock till bakaxeln och fram får det bli att ta av något varv med bågfilen för att hamna på rätt höjd.
 
En annan sak som ser illa ut på en 40-50 talare är radialdäck så dessa kommer jag att byta ut mot de 670x15 whitewalls som sitter på den gröna -54:an som istället kommer få radialen som kanske är lite bättre/säkrare att åka på för de nya ägarna som inte är några vana Chevropiloter ännu.
 
På bilden nedan har jag gjort en digital sänkning på en bild som är lånad från en amerikansk bilhandlarsida ( kommer inte ihåg vilken ) och bilden på sänkblocken kommer från stickobrinn.se
 

 
 
 




There is a Ford in your future


 
 
"There is a Ford in your future" sade den Amerikanska förjäljningsbroschyren 1946 medans den Svenska hade rubriken "Kommer Fred Kommer Ford".
 
En som köpte sig en ny Ford Super De Luxe Sedan Coupe år 1946 var Folke Tollstoy från Karlskoga.
 
Ganska snart efter inköpet så byggdes en ny trimmad motor till bilen och Folke körde sedan diverse biltävlingar med den till år 1949 då den såldes med originalmotorn på plats igen.
 
Efter att ha gått i Norrköping och Åtvidaberg så kom bilen till Stockholm på 1970-talet där den byggdes om till Hot Rod med Cheva 327 motor annan inredning och lack jämfört med origialutförandet och i detta skick var den publicerad i tidningen Wheels Magazine i december 1982.
 
Då Folkes son Per Tollstoy visade denna tidning för sin far så nämnde han att han haft en likadan Ford -46:a men de visst inte då att det var samma bil i tidningen som Folke haft när den var ny.
 
Pelle började för ca.10 år sedan att göra lite efterforskningar via bilregistret om vart bilen tagit vägen och nu häromdagen så har den åter kommit hem efter 63 år på villovägar, stort grattis till det Per !
 
Jag hade tyvärr inte kameran med mig i dag så bilderna är lånade från Annonsbörsen.se
 

 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 

Status Quo (original line up) - Backwater


 




Status Quo (original line up) - In My Chair


 
 




RSS 2.0