Test: Vad vet du om 50-talare :-)




( bild från http://www.americantorque.com/ )


Mitt resutat var:

You got 100% (48 right out of 48). The average score is 73% 

:D


Testet går att hitta här:


http://www.americantorque.com/view_qs/car-show-50s/







Körjournal 2012-03-25


Photobucket

.....eller jakten på den försvunna grilleguarden :-)

Jag skyndar ganska långsamt med mina projekt, det brukar vara lagom att änga en solig söndagseftermiddag emellanåt till lite hobbybilsverksamhet.

I dag så var det dax att putsa upp de nya däcken och montera baby-moonkapslarna som var med till fägarna, dessa verkar det vara "Kinakrom" på så det gäller att vaxa upp dem ordentligt så de inte blir bruna direkt, fälgarna däremot var "made in US" så de kanske håller sig blanka lite längre.

Nu så har det kommit Cheva 1941-48 kapslar som passar på smootiesfälgar, funderar på om det skulle vara snyggt på bilen.

Efter upputsningen så var det dax för årets första längre provtur som gick till den förre Chevaägarn som plockade fram en grilleguard ur gömmorna samt tre burkar bättringsfärg till insidan, utsidan av karossen plus motorn, tack Torgil för detta !

Grilleguarden hade suttit på bilen mellan 1983-2003 men han ville inte repa ner de nykromade stötfångarhornen genom att montera tillbaka den.




Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket






Bob´s 54 Chevy


Mer info här:

http://larrysmailart.com/2010/06/19/bobs-1954-chevy/





( bild från: http://larrysmailart.com/ )





Vykort från Mjölby








Smoothies & Whitewalls, kommentarer :D




Jag såg Dej glida förbi Coop i Söndags, "skitsnyggt". / Tommy

Allt klär en skönhet ! / Sophie

Bilen är helt OK med dom nya fälgarna och däcken. / Torgil

Najs! /G

Mycket snyggt / Farbror Sid


De vart fränt.. som ja alltid säger har man kvar orginalet så kan
man alltid ångra sig... / Johan



Skoj att det var fler ( än undertecknad ) som gillade
Farbror Viktors nya ekipering :D






Körjournal 2012-03-18

Photobucket

......eller "Farbror Viktor blir Hot-Rodder :D

Jag har länge tyckt att det var något som fattades utseendemässigt för att bilen skulle bli optimal, den såg en aning trist ut med originalfälgarna och radialdäcken men nu så har vi rått bot på detta genom en omgång Sommtiesfälgar skodda med Cooker Classic G-78x15 Whitewllasdiagonaler.

Detta är att frångå originalutförandet en aning men inte ett "värre tilltag" än att det enkelt går att återställa igen.

Något annat som tillkommit på denna bil är ju även allt extrakromet som monterades på 1980-talet, fast detta är NOS-originalgrejjer men de har inte suttit på just denna bil när den var ny.

Frågan är om den hade vita däcksidor när den levererades 1954, detta vet jag inte för jag har inte fått tag på någon bild från den tiden utan den äldsta är från 1960-talet och då verkar det suttit svarta diagonaler på den och sedan efter 1983 radialer med smal vit sita.

Med de däck och fälgar som sitter på nu plus extrakromet tycker jag att det matchar den Biscayne Blue Metallic originalfärgen ganska perfekt, möjligen så skulle jag vilja sänka fjädringen ett par tre tum också men det kanske vore att "fördärfva vagnen" ännu mer men om den förste ägaren, Herr Kollberg, skulle kunna se hur hans vagn ser ut idag så tror jag att han skulle vara ganska belåten precis som han verkade vara år 1983 när hans barnbarn köpte tillbaka bilen ( som Viktor trodde var skrotad då ) från ägare #2.

Efter moneringen så gjorde vi en längre "roadtest" ( längre innebar i det här fallet ett par tre mil ) på tjälskadade asfaltsvägar och kunde konstatera ett bilen går mycket bättre / behagligare med diagonaldäcken än med radialen, något mer spårkänslig dock men inte så farligt.

Den blev även mer lättstyrd i lägre farter, skilladen blir ungefär lika stor som om man monterar en styrservo :D


Ännu mera lättstyrd kommer den bli när jag smörjt upp framvagnen men det får bli en annan dag, egentligen så skulle styrsnäckan behöva renoveras / packas om också men även det får bli ett framtida projekt.




Photobucket

Photobucket

Photobucket



Photobucket





Mackspaning i Vrena


Denna mack hittade vi i Vrena, Södermanland. Tyvärr vet jag inte vilket bensinmärke de sålt eller när den stängdes, kanske någon annan vet ??







Körjournal 2012-03-04




1957 Ford :


Den startar forfarande inte men jag tror att jag kommit på varför.

Det måste vara så att antingen så kärvar nålen vid bensininloppet eller så är det flottören som krånglar, nu var batteriet urladdat oxå så det får bli att laborera vidare en annan dag.




1954 Chevrolet :

Istället så ägnades eftermiddagen åt att putsa upp Chevan som var ganska så garagedammig efter vintern.

Den blev ju skapligt fin eller vad tyx ??











RSS 2.0