108 bilder från Norrköping 2011-08-27


Norrköping Cruising, eller vi hade i alla fall tur med vädret  :D

Det var över 25 grader varmt så det hade varit läge att åka Ford men den startar ju inte av okänd anledning och sedan så har besiktingen gått ut så det har blivit körförbud.

Men det går ju bra att åka Chevro också men det var lite mekande med den med innan avresan.

Lagens långa arm i Norrköping är inte så glada åt att man åker med den gammal tidsenlig nummerskylt, de vet vi sen förut, så det blev till att hänga på den nya under den gamla för båda varianterna på samma bil får man åka omkring med utan att det gnälls.

Bel Air kapslarna som jag hade på bilen är lite vinda så det var risk att tappa dem, därför letade jag rätt på några gamla custom/spinnerskaplar (tack till Christer från Kiruna som skickat dem )

Det var två olika modeller men ett gammalt hederligt raggarknep då är att montera de ena på vänster och de andra på högeridan, då tänker man inte så mycket på att de är olika, men tyvärr så passade inte Lancerkaplarna fram för hubben stack ut för mycket.

När vi kom fram till träffen på Himmalstalund så började kopplingslammelen krångla så vi fick skippa cruisingen på Kungsgatan, därför är det inga bilder därifrån.

För en lyckad crusing behövs: en bra kylare, växelströmsgenerator, plus automatisk växellåda, vi hade bara det första för det var inga värmeproblem med Chevron.

Vi hade annars en mycket bra eftermiddag på Himmelstalund, det kändes nästan som man var tillbaka på 1983 års Power Big Meet som hölls på samma ställe.  :D

Alla bilderna går att hitta här:

http://s283.photobucket.com/albums/kk303/duck-flower/2011-08-27-norrkoping/

eller bildspel här:

http://s283.photobucket.com/albums/kk303/duck-flower/2011-08-27-norrkoping/?albumview=slideshow



PhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucket





Norrköping Cruising 2011-08-27


Mer info här:

http://www.motorgarden.dinstudio.se/




( bild från :http://www.motorgarden.dinstudio.se/ )







Kempes PersonVagnar

I November förra året besökte vi Kempe för att hjälpa till lite med renoveringen av hans PV 444 E 1953 som skulle tas igång igen efter att ha stått stilla sedan 1974.

Nu börjar den bli klar och har besiktats, och så här fin ser den ut nu, det är nästan så man blir sugen på ett "återfall" och skaffa en PV igen  :D




PhotobucketPhotobucket

Kempe har blivit så smittad av "PV-bacillen" så han nu har utökat samlingen med ytterligare en PV.

Det är fd. undertecknads 444 KS från 1956, denna är ett relativt bra objekt som bara brukats av två ägare, först Hans Lindberg i Linköping mellan 1956-76 och sedan ytterligare en Lindberg mellan 1976-1996 när jag köpte den.

Jag besiktade in den 2005 efter att ha bytt motor och renoverat bromsarna samt bytt ut skärmarna och grillen och körde den sedan ca. 50 mil tills jag ställde av den 2007.

Eftersom jag redan har fyra andra veteraner att hålla igång så har denna bara blivit ståeende sen dess, bättre då att någon annan med större intresse tar över den.

Vi önskar lycka till med renoveringen av -56:an och hoppas den blir lika fin som den svarta -53:an.









Brölloposresa med Chevro


Photobucket

I går så blev det en långresa på totalt ca.20 mil vilket är ungefär 30% av vad jag kört med Chevan hittills.

Det enda som krånglade var att den är lite trögstartad när motrorn är varm, vet inte vad det beror på, sedan så går den ju bäst vid ca. 60 km/h vilket gjorde att jag valde småvägarna över Gammalkil/Ulrika/rimforsa till Kyrkan i Tjärstad för att slippa ha stresstrafik i bagaget hela tiden.

Vid 40-50 km/h så är det oljud i växellådan och sedan vid 70-80 så börjar motorn, ventilerna att skramla så 60 är den ideala farten då är allt lugnt och fint, det får nog bli en justering av ventilspelet vid nästa service.




PhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucket

Undertecknad tackar för äran och förtroeendet att vara Chaufför åt det vackara brudparet, det är skoj om man kan glädja någon annan med den gamla Chevron.




Tradition: När brudens Mormor gifte sig på 1950-talet så var min far Chaufför åt dem.

Bilen då var en relativt ny Pärlgrå Volvo PV 444 ES.







67 bilder från Vadstena 2011-08-17


Går nu att hitta här:

http://s283.photobucket.com/albums/kk303/duck-flower/2011-08-17-vadstena/

eller bildspel här:

http://s283.photobucket.com/albums/kk303/duck-flower/2011-08-17-vadstena/?albumview=slideshow


PhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucket





245 bilder från Tranås Cruising 2011-08-13


Går nu att hitta här:

http://s283.photobucket.com/albums/kk303/duck-flower/2011-08-13-tranas-cruising/

eller bildspel här:

http://s283.photobucket.com/albums/kk303/duck-flower/2011-08-13-tranas-cruising/?albumview=slideshow


PhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucket





Tranås Cruising 2011-08-13


Mer info här:

http://tranascruising.se/




( bild från:  http://tranascruising.se/  )







Chevrolet i Hundra Svenska År


Av någon outgrundlig anledning så har det varit mycket Chevrolet 1954 här på sidan :D, och här kommer mera.

Bilderna nedan är avfotograferade från SVT-serien " Hundra Svenska År".




Bakom Drottning Louise så skymtar en 1954:års Chevrolet model 2103.

Förutom att den är utrustad med ett dimljus och ett fjärrljus av bikakemodell så är Chevaemblemet på motorhuven utbytt mot något annat.

Kanske står det "Försäkrings AB Iris" på emblemet :D

Regskylten går tyvärr inte att läsa men de hade en Cheva med regnummer A71189 som numera ägs av undertecknad  :-)





Det ser ut som om Kungen säger " Spana in Louise vilken snygg Cheva" , eller  :D




Hon verkar måttligt intresserad men Kungen kan inte ta sina ögon från den vackra Chevan  ( LOL )

På denna bild ser man att ca. 3 tums bred vit sida är rätt för årsmodellen.

En avvikelse från standardutförandet är att man monterat extra blinkers på den bakersta dörrstolpen, något jag inte sett på en Cheva -54:a tidigare.










Andersson Motel 1954








Freeport, Texas 1958




Vykort från Freeport, Texas hittat på e-bay.

Ingen bil verkar vara nyare än 1958 så jag tror kortet är från det året.







RSS 2.0