94 bilder från Ombergsloppet 2010-05-29


Går nu att hitta här:

http://s283.photobucket.com/albums/kk303/duck-flower/2010-05-29-Ombergsloppet/ 


PhotobucketPhotobucketPhotobucket 





Bengt Flodins bilder från Ombergloppet


Går nu att hitta här:

http://www.hippiflo.de/ 


 





Datum för Onsdagsträffarna i Vadstena 2010


 

2010-08-25
2010-08-18
2010-08-11
2010-08-04
2010-07-28
2010-07-21
2010-07-14
2010-07-07
2010-06-30
2010-06-23
2010-06-16
2010-06-09
2010-06-02



Sonnys Bonneville


Det var den här vi tänkt spana in igår men jag har istället lånat bilderna från Sonnys Facebooksida.


Bilen som den såg ut vid inköpet för några månader sedan.




Sonny jobbar som billackerare om dagarna och han är nog den mest noggranna lackare som jag känner till, reslutatet brukar bli 100 procent bra.

Det som är mest imponerande tycker jag är att han efter avslutad arbetsdag orkar nöta vidare med sitt eget projekt utan att lessna.




Pontiacen som den ser ut nu, cabmontering och lite annat fix sen är det dax för regbesiktning.






"Provcruising" inför Ombergsloppet




På Lördag är det dax för Ombergsloppet ( www.ombergsloppet.se ) om det inte regnar bort.

I går kväll var det läge att "provcruisa" inför detta för att se så bilen funkade som den ska.

Det har varit ett visslande ljud som hörts när man släpper på gasen och det visade sig att det var förgasaren som satt lös vilket jag misstänkt då jag hade samma problem på en PV -56:a för några år sedan som lät likadant när man släppte av.

Ett annat problem är att automaten beter sig lite underligt, man måste gasa fullt upp till  45 MPH och sedan släppa gasen för att den ska växla, fattar inte varför det är så.

Lådan är helt nyrenoverad och det finns inget mer att justera på kickdownstagen, usch tacka vet jag four-on-the-floor.

Det största problemet just just nu är dock kylaren som läcker vid övre tanken den skulle behöva lödas eller ersättas med en ny.

Vi åkte för att spana in ett Pontiac Bonneville projekt men det visade sig att den bilen bytt garage sen sist men vi spanade in ett par andra projekt, en Impala-60, en Buick -59 och ett A-Fords Hotrodbygge, det blev dock inga bilder på detta.

SSA50054

Vi mellanlandade istället hos Mårten för att spana in hans Plymouth-projekt, fler bilder här:

http://www.esnips.com/web/martens-plymouth/ 

SSA50056 

Mårten lär inte få några kylproblem eftersom han ersatt
originalkylaren med en ny aluminiumkylare.




Vi mötte de här rockabillypöjkarna utmed vägen, stannade och frågade om de kört sönder Dodgen med det var bara bensinen som tagit slut.

Skoj i alla fall att se några yngre förmågor med intresse för "rätt" typ av bilar.


   



Körjournal 1957 Ford 2010-05-21


 

Fredagseftermiddagen ägnades , med undantag för lite fikapauser och "bänkljug", åt bilputsande.

Jag tvättar Forden på samma sätt som Chevan dvs utsidan torkas av med ett fuktat sämsskinn och hjulen/hjulhusen med tvättsvamp och sedan torka med en trasa. Efter det så var det dax för vaxning av hela bilen.

Det kan verka lite sinnessjukt att vaxa en bil där större delen av lacken är bortbränd men jag gör det föra att inte allt ska täckas av gravrost mera än att det ska glänsa.




 

Inredningen sanerades oxå och jag band upp diverse kablar som jag retat mig på,
det finns inget fulare än lösa kablar som hänger ner under palenen.


 
Grannen Sörpa som bor mittemot har fått hem sin Chrysler New Yorker från
vinterförvaringen så nu börjar det se riktigt trevligt ut här på gatan !
Några hus längre bort finns det oxå en jättefin 1960 De Soto.






Favorit i repris: 1957 Ford Fairlane 500 Skyliner Commercial


 




Gamla bilder - 1954 Chevrolet


Tyvärr är både ägare och bilar okända för mig, bilderna har hittats på andra webbsidor.

 

 

 

 





Gamla bilder - 1957 Ford


Tyvärr är både ägare och bilar okända för mig, bilderna har hittats på andra webbsidor.
 

                                 ( den här är en reklambild från FoMoCo )



 

 

 





Mårtens Mopar 2010 05 09


SSA58587
 

Mårten jobbar vidare med sin Plymouth för att få den körklar till sommarn. Något som vällade en del bekymmer var tvärstagen till framvagnen med efter en del ord som inte lämpar sig i tryck så löste det sig tillslut.


SSA58563

Instrumentpanelen har kommit på plats med ny stoppning, bätte beg sarg med silverränderna imålade, ny kilometerskala, det svarta omlackat och en NOS elhärva bakom.


SSA58589 

Nu är de dax att börja montera och justera in dörrar, framskärmar, huv och baklucka.
Passformen på 1970-talets Chryslerbilar lämnar en del att önska så här finns det mycket att göra.

Fler bilder här:

http://www.esnips.com/web/martens-plymouth/ 





The Oval Room :D




Så här ser det ut på "Preslydentens" kontor och sämre arbetsmiljö kan man ju ha  :D





1955 Crown Victoria för precis 30 år sen.




Det var en kompis som köpte Forden i Göteborg 1978 då den nyss importerats från Californien.

Alla CA-bilar är inte rostfria utan det tog två år att renovera den, något som undertecknad hade den äran att hjälpa till ganska mycket med, bilden är tagen vid en av de första provturena våren 1980.

Jag åkte med i Forden till Power-Meet både 1980 och -81 innan jag fick min första jänk, 1971 Dodge Challenger Convertible körklar och kunde besöka PBM 1982 med den istället.

Sommaren 1982 och -83 hade jag Crown Victorian till låns ett par veckor varje år då vi bytte bilar.

1983 såldes Forden till Töreboda och Rikard köpte en 1955 Mercury Montclair istället som han har kvar ännu i dag.


Fler gamla bilder sen det begav sig här:

http://www.esnips.com/web/bilder-frn-gamla-fotoalbum






Linköpings Bilservice


 

I dag blev det en välbehövlig service på Linköpings Bilservice.

Förutom oljebyte och rundsmörjning så blev det justering av förgasare och ventiler så forhoppningsvis kommer soppaförbrukningen nu gå under 2 liter/mil strecket och det gör ju inget med dagens bensinpriser.

Läs mer om Linköpings Bilservice i dagens Corren-Bostad under K-Märkt:

http://www.corren.se/bostad/?articleId=5195115&date=&menuids=





1960 Thunderbird


Haromdagen kunde jag njuta av en 1959 Thunderbird som utsikt från kontorsfönstret.

I dag var det en -60:a, visst är det trevligt med grannar som har rätt intresse !



 

 





Mårtens Mopar 2010-05-02


Det har hänt en del sen sist, när jag kom dit så höll Mårten på med elhärvan.

Tyvärr så var den på ebay inköpta NOS-härvan inte likadan som den som var till bilen vilket orskade en del bekymmer.

Det gäller att vara på rätt ställe vid rätt tid för när jag åkte ut till Mårten så blåste den hemmagjorda kontrollpaneln till plåtcabben sönder men det var lätt fixat av Mårten som ända hade elverktygen framme.

Nästa gång ska det hängas upp dörrar och luckor och då kommer kanske undertecknad få den äran att hjälpa till med Plymothen, jag är skyldig Mårten många timmars jobb som han lade ner på Fordens motorrenovering för några år sedan så jag lägger gärna några timmar i Mopargaraget.

Flera bilder här:

http://www.esnips.com/web/martens-plymouth/


mopar201005020 

mopar201005021 

mopar201005024 

mopar201005022 

1957,Ford 

1957,Ford 

1957,Ford 





RSS 2.0