Fordbilder 2009 09 30




Lite nya Fordbilder finns nu här för den som ev. är intresserad av det:

http://s283.photobucket.com/albums/kk303/duck-flower/Ford%201957%20Skyliner/





Grattis mrs Flower !




I dag var det minusgrader på morgonen men det blev bättre sen
så det blev en cruisingrunda med Forden, det gäller att passa på
innan säsongen är över.

Det blev även lite k-spaning utmed vägen, de bilderna kommer
att dyka upp här senare.

Vid middagstid när jag var och spanade in en Svensksåld Edsel -58:a
som bara gått 9000 mil och varit avställd sen -68:a så ringde
mrs Flower och ville bjuda på middag.

Anledningen till det är att vi i dag firar vår bröllopsdag
( vilket jag glömt  LOL ).




                 Förmodligen en av årets sista cruisingrundor.
 


             I dag firar vi vår 9:onde bröllopsdag.





Status Quo, Whatever You Want - Live









Retractable Hardtop Demo :)








Cruising with the top down :D









Droptop



Något som jag inte är så bra på är elsystem och det finns det
mycket av i en Skyliner : )

Förutom provkörningen som gjordes i USA innnan bilen skeppdes hit
så har nog taket stått stilla i 30-40 år skulle jag tro.

En som inte har tummen mitt i och dessutom är bra på el är min kusin
Gunnar så jag gjorde en visit hos honom i helgen och han fixade taket
på tolv timmar så det går att åka nercabbat nu, gott.

STORT tack till Gunnar för detta !

I original så ska det hela gå med automatik via ett antal brytare som
ska känna av när de tio olika kretsarna ska gå men detta kopplade Gunnar
bort och ersatte med tio vippbrytare, en till varje krets i stället.

Det som det var mest problem med var att två låsmotorer kärvat fast men
det gick att låsa upp taket genom att vi tog bort motorerna och körde vajrarna
med en borrmaskin istället.

Sedan fick vi montera bort de bakre låsningarna och endast ha låsning i
fram på taket tills jag får tag på nya bakre låsmotorer.

Ett av de tio reläerna var också trasigt så upplåsningen till bakluckan går
nu på direktström utan relä, det finns en liten risk att kabeln brinner upp
men den risken får jag ta tills jag hittar ett nytt relä.

Annars var det mycket gott att kunna åka nercabbat, det var tio år sedan
sist när jag hade Plymouth -59:an som jag kunde göra det.

Lite fler Fordbilder finns nu här:


http://www.esnips.com/web/1957FordSkyliner





California Black Plates




Ett försäljningsargument som i bland används i bilannonser är
"Black Plate Car".

Med detta menas att bilen rullat i California. under 1960-talet och CA-bilar
brukar ju inte vara så rostiga som tex . östkustbilar.

De svarta skyltarna användes under perioden 1963-69 och sedan blev det
blå skyltar istället.

På Forden ( som har R-Code, dvs. byggd i San Jose, CA. )
sitter det en skylthållare från "Stith", en Chevrolet och Oldsmobile-
dealer i Vacaville.

Av en slump så hittade jag ett vykort från denna ort där nämda dealer finns
med till vänster, se bild nedan.

Det mest fantastiska med bilden är att det står en vit ( min har E-code, dvs
enfärgad Colonioal White från början ) Ford -57:a utanför på gatan !

Kanske är det min bil som just blivit inbytt mot en Chevrolet eller Oldmobile.

Det är inte lika enkelt att forska i det amerikanska bilregistret som i det Svenska så
kanske kommer jag aldrig att kunna utforska bilens histria men en gissning
kan vara ungfär så här ( basterat på de "fynd" som gjorts i bilen samt det allmäna slitaget,
den verkar vara en lågmilare )

Ägare #1 har kört några år men är sugen på att byta till något modernare och snabbare
och byter därför till en ny Chevrolet Impala Convertible med 409-motor år 1963.

Då Forden börjar bli lite bränd i lacken så blåser Chevrolet-dealern den i blått och vitt
för att den ska se fin ut, man bryr sig inte om att montera bort några lister eller
andra detalejer utan maskerar in allt i bästa Amerikanska snabblacksanda.

Ägare #2 byter in sin 1958 Chevrolet Impala 2dr. HT mot Forden ( jag har hittat en title
från en Cheva -58:a i den ) för han vill hellre ha en Convertible istället för Chevan.

Av någon anledning så går originalmotorn sönder i mitten av 1960-talet och bilen blir ståeende
på ägarens bakgård ända tills den hittas av en Svensk år 2004 som köper den och exporterar
den till Sverige. Man testar så att plåtcabtaket funkar innan den skeppas i väg, se bild.

Ja så KAN historen ha sett ut men som sagt om detta vet jag inget men funderar på att
kontakta USA-Svensken som står som sista ägare på titlen för att se om det går att
få fram någon historik.


Vacaville CA, 1960-talet.


Inzoomat, OBS den vita Ford -57:an till höger.


          Blackplates användes mellan 1963-69.


       Åren 1956-62 var skyltarna gula, komplett lista här:

    http://www.dmv.ca.gov/pubs/reg_hdbk_pdf/appendix_1e.pdf


                   1970 blev det blå skyltar i CA.


California år 2004, i helgen ska vi försöka återupprepa bravaden med
att få fart på HT:n, det ska bli spännande.


the New Fairlane 500 Hide-Away Hardtop






Östgötadagarna, Kvarntorp - Väderstad 2009 09 05






Wåhlins bilder från Veidecfestivalen Mantorp



Tack till Peter Wåhlin som skickat dessa bilder från Mantorp.



271 bilder från Norrköping Cruising 2009 08 29




                                    Går nu att hitta här:

http://s283.photobucket.com/albums/kk303/duck-flower/2009%2008%2029%20Norrkoping%20Cruising/

                                     Eller bildspel här:


http://s283.photobucket.com/albums/kk303/duck-flower/2009%2008%2029%20Norrkoping%20Cruising/?action=view&current=3d2237f6.pbw

http://s283.photobucket.com/albums/kk303/duck-flower/2009%2008%2029%20Norrkoping%20Cruising/?action=view&current=c9ce057f.pbw

http://s283.photobucket.com/albums/kk303/duck-flower/2009%2008%2029%20Norrkoping%20Cruising/?action=view&current=6bd4d817.pbw






RSS 2.0