Cadillac-Standard of the world !

                   

Gillar man jänkare så finns det knappast något som går upp emot en Cadillac anser jag.

Eller som kompisen Torgil, som nyligen skaffat denna lågmilade, enägars 1964 Coupe De Villen med originallack sade:

"Man vill ju inte sitta på hemmet sen och gräma sig för att man aldrig hade någon Cadillac !

Så sant, så sant !

Jag behöver heller inte gräma mig eftersom jag haft en 1960 series 62 Fourwindow Flattop.

Lite bilder blev det oxå i går som kan ses här:

http://www.esnips.com/web/Cadillac-1964-och-Chevrolet-1954

image19

Tankspriddhet och Ordningssinne

image17

Häromdagen hände något roligt:

Jag har kört med olika varianter av custom-kapslar de senaste åren men kom på att Bel Air -54:ans originalkapslar inte är så tokiga åndå, påminner lite om Cadillac-Sombreors.

Problemet var att de som jag hade har suttit på en gammal taxibil och de verkar varit med om det mesta,
mycket bucklor och slitage.

Ringde en kompis från Chevaklubben, SCA 49-54, och frågade om han hade några bättre.

Hans svar var:

Jag hade ett par bra som en kopparsmed riktat, du köpte dem av mig för ett par år sedan !

Döm om min förvånging när jag hittade dem under en hög med gamla arbetskläder på kontoret !

Så här snygga blev de på bilen.

image18

Tantens törst har minskat !

image16

Vi tog en ny provtur på 18 mil med Tant Grön och kunde till vår stora glädje konstatera att det
bara gick åt 32,2 liter.

Förbrukningen har alltså minskat från 3,3 till 1,79 liter/mil inte jättebra men bättre i alla fall !

Duck Flower´s Official Cadillac-Service !

image8


En kompis, Tommy, har en fin Cadillac 1965 som undertecknad haft den äran att göra en del jobb på.

Häromdagen så monterade jag en skärmkantslist som jag tidigare hade riktat år honom.

Det är skoj när man kan få hjälpa till med en så fin bil som denna !

Lite mer bilder finns här:

http://www.esnips.com/web/GM-Bilder-TommysCadillac1965

image9

PV-Entusiasten

image5

Tänkte jag skulle ta och starta upp Duetten som stått stilla en tid.


Det finns inget värre för en gammal bil än att bara stå still och samla damm så nu var det dax att prova om Duetten skulle starta.

Just när jag höll på och pysslade med det så kom jag på att det var dax att skicka in materiel till PV-klubbens tidning PV-Entusiasten #1-08 som ska ges ut inom kort.

Det blev till att parkera vid datorn en stund medans Duettens batteri stod på laddning.

Fick ihop en artikel om en -57:a PV som byggts om till kupe´ med svärmorslucka.

Tips om du är intresserad av PV och Duett är att gå med i klubben, hemsidan hittar du här:

http://www.pv-klubben.org/

image6

Förra gången så var en av mina bilder omslag, skoj !


Efter att artikeln till #1 var skickad så var det dax för start men den gamla Televerkaren var inte på hymör tyvärr, gick bara på startgas så det får bli att se över bränslepumpen.

Chevroservice/ Tanten kräver underhåll !

image3


Kompisen "Snoddas" från Chevro-Klubben ringde och lade ett seriöst bud på Tant Grön.


Tanten kräver sitt underhåll, kanske skulle man ta och sälja av ??

Häromdagen tog jag en liten provtur på 10 mil, tankade sen fullt, det gick i trettitre (33 ! ) liter !

OOPS-lite dyrt att åka kanske med dagens bensinpriser.

Provade att skruva lite på förgaseren och sen en ny provtur på 22 mil, då gick det i 39 liter en klar förbättring alltså.

"Snoddas" nämde när jag pratade med honom att det finns ett "undermedel" som man kan slå i som ska rensa bränslesystemet från gammal skit som det lätt kan bli på en gammal bil som mest står stilla i garaget, köpte detta på macken och tankade fullt igen sedan så fick Bengt på den lokala verkstaden justera förgasaren ytterligare.

Får se om det blir ännu bättre resultat vid nästa tankning, undermedel brukar jag vara lite skeptisk emot men när bränsletörsten överstger 3 liter milen är allt värt att prova.

Tantens oljetörst är heller inte så liten precis..

Så man kanske skulle ta och sälja av istället för det finns ju en Ford i garaget som inte heller är precis gratis att renovera sen så har vi ju "Farbror Blå" , en sparbössa som helt saknar botten.

Bäst att höra med "Regeringen" ( min kloka och förståndiga hustru ).

Hennes svar när hon hörde budet på den gröna var:

Nej, man säljer inte i väg en gammal familjemedlem hur som helst !

"Tant Grön" får bli kvar alltså.

Jag ägnade den soliga eftermiddagen åt lite Chevroservice/småpyssel, ganska trivsamt.


image4

Farbror Blå

Häromdagen var vi och hälsade på "Farbror Blå".

Farbror kanske vän av ordning undrar, något med dessa runda goa former som en -54:a Cheva har måste väl ända vara en dam ??

Jo men kan man sin Elsa Beskow så får det kanske bli ett namnbyte så att det stämmer bättre med den andra Chevan "Tant Grön".

I alla fall så var vi och provade de nya bakskämarna som jag bankat till.

Döm om sällskapets förvåning när det visade sig att de verkande passa skapligt !

Tyvärr glömde jag de skärmkanter och fenderskirts som jag gjort men dessa får vi prova en annan gång.

Lite nya bilder här:

http://www.esnips.com/web/Tant-Bla--Chevrolet-1954/

image2

Marknad vid Motala Motormuseum 2008 04 19

I Lördags 19/4 var det dags för den årliga marknaden vid museet i Motala.

Det var fint väder så det var många som vågade sig dit med sina gammelbilar inklusive undertecknad som startade upp gamla Iris, eller "Tant Grön" som vi brukar kalla Cheva -54:an.

Det roligaste var att träffa gamla bekanta och språka med en stund, dessa marknader blir ju lite av en "social club" för oss med intresse för gammelbilar.

Lite bilder blev det oxå som kan ses här:

http://www.esnips.com/web/2008-04-19-Marknad-Motala-Motormuseum

image2

RSS 2.0